Najbliższe miesiące na ul. Cmentarnej to ponowny widok ekip budowlanych, brak tramwajów i utrudnienia dla pasażerów MPK Łódź. Wykonawca inwestycji – firma Balzola będzie prowadzić gwarancyjne prace naprawcze.
Przebudowa ul. Cmentarnej realizowana była razem z przebudową pobliskiej ul. Legionów. Kompleksowe prace objęły wymianę instalacji podziemnych, budowę nowej jezdni, montaż ławek, nasadzenia drzew oraz zabudowę torowiska tramwajowego w kostce granitowej, co miało podkreślić śródmiejski charakter.
Firma Balzola, która była wykonawcą inwestycji zleconej przez Zarząd Inwestycji Miejskich, w październiku 2024 roku
podzieliła się swoimi wrażeniami z tej inwestycji. Wskazywała m.in. na ponad dodatkowych 40 kolizji nie objętych projektem, ciągłą reorganizację planu budowy czy zastanawiała się czy
samochód porzucony na ul. Legionów to pech czy sabotaż?
Zapada się nowa jezdnia na Cmentarnej I wszystko byłoby dobrze, gdyby nie fakt, że po otwarciu, które miało miejsce w czerwcu 2024 roku (
tramwaje wróciły w październiku), kostka na ul. Cmentarnej zaczęła się zapadać w kilku miejscach. Sygnały o takim stanie ulicy zaczęły pojawiać się m.in. na początku 2025 roku. Uszkodzenia ulicy stały się przysłowiową kością niezgody, a pomiędzy miastem a Balzolą. Urzędnicy stali na stanowisku, że jeżeli wykonawca źle przeprowadził prace, to wykona naprawę w ramach gwarancji. Natomiast Balzola argumentowała to tym, że inwestycja była realizowana w oparciu o błędny projekt.
Fot. Daniel Siwak | Stan ulicy Cmentarnej nieco ponad rok od otwarcia
– Wyniki ekspertyzy ukazują szereg nieprawidłowości w projekcie konstrukcji torowiska tramwajowo–autobusowego. Eksperci ustalili, że już same założenia projektowe nie gwarantowały właściwej pracy konstrukcji drogi i przyczyniły się do jej przyspieszonej degradacji – tak we fragmencie
oświadczenia z lutego tego roku opisała sytuację Karolina Bukała – Głowa, rzeczniczka Balzoli.
Co warto przypomnieć, miejscy urzędnicy zlecili ekspertyzy dotyczące ul. Cmentarnej Politechnice Łódzkiej, natomiast wykonawca zwrócił się do Politechniki Warszawskiej. Do niej właśnie nawiązuje Balzola.
Po kilku miesiącach udało się wreszcie doprowadzić do rozpoczęcia prac naprawczych. – Zbliżające się prace zostaną wykonane w ramach gwarancji przez wykonawcę inwestycji i na jego koszt – tłumaczy w rozmowie z "Transportem Publicznym" Tomasz Andrzejewski ze spółki Łódzkie Inwestycje.
I dodaje: – Pomimo chęci zmian na bardziej sprawdzoną i odporną nawierzchnię z betonu, nie otrzymaliśmy zgody od konserwatora. Jest to obszar chroniony, dlatego nawierzchnia zostanie wykonana z kostki.
Cmentarna do zamknięcia, tramwaje MPK na objazdach Zarząd Dróg i Transportu poinformował o zmianach, które mają wejść w życie od poniedziałku, 14 lipca. Oznaczają one, że w najbliższym czasie pasażerowie nie skorzystają z linii 7, która kursowała przede wszystkim po ul. Cmentarnej. Od skrzyżowania Gdańska – Legionów tramwaje pojadą objazdem.
Fot. Daniel Siwak | Ulicą Cmentarną kursują przede wszystkim tramwaje
Linia 7: WIDZEW AUGUSTÓW – Rokicińska, Puszkina, Przybyszewskiego, pl. Reymonta, Piotrkowska, al. Mickiewicza, al. Kościuszki, Zachodnia, Legionów,
Gdańska, Kopernika, al. Włókniarzy, al. Bandurskiego, Karolewska, Bratysławska – KAROLEW
KAROLEW – Bratysławska, Karolewska, al. Bandurskiego, al. Włókniarzy, Kopernika, Gdańska, Legionów, Zachodnia, al. Kościuszki, al. Mickiewicza. Piotrkowska, pl. Reymonta, Przybyszewskiego, Puszkina, Rokicińska – WIDZEW AUGUSTÓW
Według deklaracji urzędników, prace potrwają do końca tegorocznych wakacji. Tramwaje i normalny ruch kołowy mają wrócić we wrześniu.
Nie wiadomo jednak, kiedy naprawiana będzie ul. Legionów – od ul. Zachodniej do pl. Wolności, sam plac Wolności oraz ul. Nowomiejska. Tam też występują podobne problemy z zapadającą się jezdnią. Przy czym w tym przypadku większość prac została wykonana przez firmę Trakcja.